Levering av skipsavfall

På Fjord Base legger vi til rette for å motta skipsavfall typisk restavfall og annet som følge av drift av fartøyet. Levering av skipsavfall meldes inn gjennom via SafeSeaNet min. 24 timer før ankomst. Det skal gis informasjon om type avfall, mengde og plan for levering. Basevakt kan også kontaktes på telefon 91801041. Ved levering av avfall legges det til et gebyr på kaiavgift tilsvarende det som gjelder i vårt havneområde. Se priser her.

Det skilles mellom «no special fee» der gebyret dekker kostnad, og «special fee» for større mengder der renovatør bestilles og henter avfall på den aktuelle kai. «Special fee» dekkes av fartøy. Tabell under viser de fraksjonene vi mottar og maks. mengde avfall levert som går under «no special fee». Basevakt gir videre instruksjoner om plassering av beholdere med mer.

Dersom du ikke er fornøy med avfallshåndteringen kan dette meldes direkte i eget skjema. Ved alvorlige avvik kan det i tillegg meldes kystverket her.

Mengde avfall som hvert fartøy kan levere under NSF

Fraksjon

Mengde

Restavfall

<100 kg

Papp/papir

<50 kg

Wood

<150 kg

Metall

<150 kg

Matavfall utenfor EU/EØS - avtales med basevakt

<10 kg

Matavfall innenfor EU/EØS leveres sammen med restavfall

<10 kg

Farlig avfall - renovatør kontaktes, avtales med basevakt. Renovatør kan opprette deklarasjonsskjema.

<5 l Løsemidler

Farlig avfall - renovatør kontaktes, avtales med basevakt. Renovatør kan opprette deklarasjonsskjema.

<10 kg Oljeholdig

Hvordan levere skipsavfall