Logistikk
30. juni 2024
– Logistikksenteret er hjertet av transporten på Fjord Base. Vi er knutepunktet for oppdrag innen transport, lasting og lossing av biler og fartøy. Ettersom vi laster og losser ca. 2.000 fartøy i året, har vi høye krav til planlegging, effektivitet og HMS, forklarer Dag. Med økt aktivitet på norsk sokkel, har den siste tiden vært travel for Dag og gjengen hans på logistikksenteret.
– Det er full musikk på alle fronter, og det ser ut som det blir sånn framover. Vi har mye å gjøre, og det er et luksusproblem, forteller han entusiastisk. Fartøy som skal lastes og losses kalles vanlig logistikk på fagspråket til Dag. I tillegg til all den aktiviteten vanlig logistikk fører med seg, er det også flere andre prosjekt som tar tiden hans. Rørhåndtering, forsyning og revisjonsstanser er noe av det.
I første etasje på det samme bygget som Dag holder til, sitter Christian Olsen. Han – og avdelingen for operasjoner, jobber med varehuslogistikk, leteboringer og materialer for et vidt spekter av kunder på norsk sokkel. På lageret i bygg 75 har det også vært et hektisk 2024.
– I tillegg til å drifte helt, eller delvis kundene våre sine lager, har det vært flere leteboringer utenfor Florø. Det er kostbare og krevende operasjoner. Å serve en leteboring krever erfaring og kompetanse. Når operatørselskapene på norsk sokkel leter etter olje har de som regel prøveboring fra en stor rigg, i alt fra 30 til 100 dager. I den perioden trenger de alt mulig. Utstyr, rør, mat – ja, det hele. Det de trenger fikser vi. Det er en ømfintlig prosess uten rom for forsinkelser, forklarer Christian.
Likt som avdelingen til Dag setter det store krav til de ansatte. Da er det fint at vi i Fjord Base Gruppen har høy kompetanse på HMS-arbeid. Statistikkene er gode for tiden, med lavt sykefravær og få skader.
– Vi vil at de ansatte kommer på jobb friske, og går hjem enda friskere, forklarer Dag.
I år ble også Norsk Contracting Partner (NCP) en del av Christians ansvarsområder. Da Arne Stavøstrand gikk av med pensjon tidligere i år, kom en ny struktur på plass for selskapet som driver med sandblåsing, maling og vasking.
Noe av det som gjør oss effektive og mer bærekraftige er Saga Connect. Den digitale samhandlingsplattformen er lagd av vår egen IT- og digitaliseringsavdeling, og gir oss logistikkplanlegging og samhandling med kundene våre i sanntid. – Her er vi fremoverlent. Dette er en utvikling av et system ingen har bygd opp før. Saga Connect gir oss en uunnværlig oversikt, sier Dag. Løsningen har gitt 26 prosent kortere liggetid ved kai og allerede en vesentlig målbar reduksjon i utslipp.